Kategorie
Rozwój firmy

Poznaj social listening i zacznij wprowadzać pożądane zmiany w biznesie!

Social listening to proces monitorowania kanałów mediów społecznościowych pod kątem wzmianek o Twojej marce, konkurentach, produkcie i nie tylko. Social listening daje markom możliwość śledzenia, analizowania i odpowiadania na rozmowy na ich temat w mediach społecznościowych. To kluczowy element badania odbiorców.

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem kawiarni. Pewnego dnia, kiedy robisz latte za ladą, słyszysz, jak dwóch klientów w kolejce mówi o Twoim menu:

  • „Uwielbiam tutejsze wypieki” – mówi jeden z nich. “Zwłaszcza rogaliki.”

  • „Tak, rogaliki są świetne” – odpowiada drugi. „Ale ja mogę tego powiedzieć na temat ciasteczek. Są za suche.”

Zaczynasz się zastanawiać. Hmm. Czy wszyscy tak myślą o moich ciasteczkach? Więc zaczynasz wypytywać. Słyszysz inne opinie o swojej kawiarni. Zaczynasz słuchać. Na podstawie tego, co słyszysz, zaczynasz wprowadzać zmiany, które podobają się ludziom.

I to działa. Twoi klienci ustawiają się w drzwiach, aby zdobyć nowe ciasteczka. To dlatego, że właśnie zastosowałeś wypróbowaną i sprawdzoną metodę, dzięki której marki mogą nawiązać kontakt z klientami i dać im to, co kochają: Social listening. Jeśli nie korzystasz z social listeningu, ignorujesz wiele wspaniałych spostrzeżeń.

Definicja social listeningu

Social listening polega na śledzeniu platform mediów społecznościowych pod kątem wzmianek i rozmów związanych z Twoją marką. Następnie analizujesz je, aby uzyskać spostrzeżenia, aby odkryć możliwości działania.

Jest to proces dwuetapowy:

Krok 1: Monitoruj kanały mediów społecznościowych pod kątem wzmianek o Twojej marce, konkurentach, produktach i słowach kluczowych związanych z Twoją firmą.

Krok 2: Przeanalizuj informacje, aby dowiedzieć się, jak wykorzystać to, czego się nauczyłeś. Może to być coś tak drobnego, jak odpowiedź na zapytanie zadowolonego klienta, lub coś tak dużego, jak zmiana pozycjonowania całej marki.

Na pierwszy rzut oka social listening może wydawać się monitorowaniem w mediach społecznościowych, ale te dwie koncepcje różnią się pod wieloma względami.

Monitorowanie mediów społecznościowych to po prostu spojrzenie na takie wskaźniki, jak:

  • Wzmianki o marce
  • Odpowiednie hashtagi
  • Wzmianki konkurencji
  • Trendy w branży

…i zbieranie danych o tych wskaźnikach. Monitorowanie mediów społecznościowych jest świetne do takich rzeczy, jak monitorowanie ROI lub kampanii testowych A/B. Kiedy podejmujesz działania w odpowiedzi na zebrane dane, rozpoczynasz proces social listeningu. Monitorowanie mediów społecznościowych uwzględnia wskaźniki, takie jak wskaźnik zaangażowania i liczba wzmianek, a social listening wykracza poza liczby, musi wziąć pod uwagę nastrój kryjący się za danymi.

Pomaga to zrozumieć, jak ludzie myślą o Tobie i Twoich konkurentach. Nie chodzi tylko o liczenie, ile razy Twoja marka zostanie wymieniona. Ten „nastrój online” jest również nazywany sentymentem mediów społecznościowych. Monitorowanie nastrojów w mediach społecznościowych jest kluczowym elementem social listeningu. Zrozumienie tego, co ludzie myślą o Twojej marce, pomoże Ci w utrzymaniu działań marketingowych i rozwoju produktu na właściwym torze. Pozwala także od razu reagować na pozytywne lub negatywne posty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *