Kategorie
Rozwój firmy

D2C – czym jest ten model biznesowy i dlaczego warto?

Realizacja D2C poszła skokowo w ciągu ostatnich kilku lat, a ograniczenia związane z pandemią COVID-19 wyznaczają kurs na rewolucję w sektorze e-commerce. Przewiduje się, że w 2021 r. sprzedaż D2C osiągnie 21,25 miliarda dolarów – wzrost o prawie 20% w stosunku do ubiegłego roku.

Ponieważ ta przestrzeń ma iść nigdzie indziej, ale w górę, teraz może być dobry czas dla sprzedawców, aby rozważyć uruchomienie własnych kanałów D2C.

Ale czym właściwie jest realizacja D2C i dlaczego przyciąga do tego tak wiele marek?

W tym poście zdefiniujemy realizację D2C, a także zalety i wady modelu D2C, które firmy powinny rozważyć przed przejściem na głęboką wodę.

Co to jest realizacja D2C?

Realizacja D2C (lub realizacja bezpośrednio do konsumenta) to model e-commerce, w którym sprzedawca sprzedaje bezpośrednio konsumentowi końcowemu za pośrednictwem kanałów cyfrowych, zamiast korzystać z pośredników w postaci detalistów, hurtowników lub dystrybutorów, aby dotrzeć do rynku docelowego.

Marki D2C są odpowiedzialne za zarządzanie własnymi zapasami, a także za realizację i wysyłkę zamówień, co mogą realizować we własnym zakresie, za pośrednictwem dropshipping lub zlecać firmie zewnętrznej koordynację procesu w ich imieniu.

Rozwój modelu D2C

Chociaż pandemia niewątpliwie przyczyniła się do gwałtownego wzrostu D2C, to przyspieszenie jest kontynuacją istniejącego trendu. Wraz ze wzrostem kosztów wynajmu powierzchni fizycznej coraz więcej marek decyduje się na wprowadzenie na rynek cyfrowy, aby uniknąć wysokich kosztów ogólnych i dotrzeć do szerszej publiczności.

Co więcej, ponieważ preferencje konsumentów przesuwają się w kierunku wygody i łatwości zakupów, D2C doświadczy lwią część wzrostu e-commerce, a 55% konsumentów twierdzi, że wolą kupować bezpośrednio od marek niż w inny sposób. Należy jednak pamiętać, że D2C oferuje zarówno wyzwania, jak i możliwości dla sprzedawców.

Plusy i minusy realizacji D2C

Eliminując wysokie i bieżące koszty ogólne związane z prowadzeniem fizycznej lokalizacji detalicznej, nowe i wschodzące marki ponoszą znacznie niższe koszty rozpoczęcia działalności, aby ich firmy mogły działać.

W modelu D2C całkiem realne jest rozpoczęcie przez markę sprzedaży i wysyłki produktu w ciągu zaledwie kilku godzin, ze względu na łatwość założenia sklepu internetowego za pomocą platformy sklepowej.

Chociaż wprowadzenie marki D2C jest stosunkowo łatwe, potrzeba szybkiego skalowania w odpowiedzi na zwiększoną liczbę zamówień jest trudna do samodzielnego zarządzania – zwłaszcza jeśli zaczynasz jako wewnętrzna operacja realizacji zamówień z ograniczoną liczbą pracowników.

Jest to szczególnie istotny problem w sektorze e-commerce, gdzie cenne możliwości rozwoju mogą pojawić się praktycznie znikąd. Bardzo ważne jest, aby móc uderzać, gdy żelazo jest gorące – co jest trudne do osiągnięcia bez sprawnej operacji realizacji, która może sprostać nagłym wzrostom popytu.

Jednym z najbardziej atrakcyjnych elementów modelu D2C dla handlowców jest możliwość wyeliminowania pośredników. Hurtownicy, sprzedawcy detaliczni i sklepy internetowe mogą w końcu wziąć znaczną część tortu – co oznacza mniejsze zyski dla Twojej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *