Zestresowanie pracowników wpływa na to, jak pracownicy wykonują poszczególne zadania i ogólnie na środowisko pracy. Warto więc się zastanowić, w jaki sposób stres pracowników może wpływać na firmy i co właściciele firm mogą zrobić, aby skutecznie zarządzać stresem związanym z pracą wśród pracowników.
Wpływ stresu zwykle objawia się wśród pracowników biznesu. Kiedy pracownicy mają do czynienia z dużym obciążeniem pracą, niskim morale, niezadowoleniem z pracy i brakiem motywacji ze strony przełożonych, mogą odczuwać stres związany z pracą.
Chociaż nie można całkowicie wyeliminować stresu wśród pracowników biznesowych, niezwykle wysoki poziom stresu może być niebezpieczny dla ogólnych wyników firmy.
Poniżej przedstawiamy niektóre skutki stresu dla firm:
-
Spadek wydajności i zdrowia pracowników
-
Wysoka rotacja pracowników
-
Częsta absencja
-
Koszty prawne
-
Zwiększone koszty szkoleń i rekrutacji
Spadek wydajności i zdrowia pracowników
Fizyczne sygnały są najbardziej widocznymi oznakami stresu, szczególnie w przypadku firm o pracochłonnym środowisku pracy. Gdy pracownicy są narażeni na stres, którego nie da się opanować, mogą doświadczać depresji, lęku i tracić koncentrację na pracy.
W rezultacie pracownicy mogą popełniać więcej błędów, a jakość pracy może zostać obniżona. Może to zmusić pracowników do ciągłego szukania pomocy medycznej i dłuższych zwolnień z pracy.
Oprócz komplikacji zdrowotnych chroniczny stres wśród pracowników może prowadzić do spadku produktywności, co nie jest dobrą wiadomością dla żadnej firmy.
Wysoka rotacja pracowników
Wysokie wskaźniki rotacji pracowników w przedsiębiorstwach są jednym z bardziej bezpośrednich skutków stresu związanego z pracą. Ponieważ zestresowani pracownicy najprawdopodobniej nie są zadowoleni ze swojej pracy i środowiska pracy, po prostu opuszczają organizację, jeśli widzą, że sama firma nie będzie w stanie pomóc im w rozwiązaniu tych problemów. Wiele firm i organizacji ma tendencję do pomijania tego i nie zdaje sobie sprawy, że ich firma może nie radzić sobie dobrze ze stresem pracowników.
Częsta absencja
Pracownicy, którzy doświadczają chronicznego stresu, są bardziej narażeni na choroby, co skłania ich do dłuższego urlopu w pracy, aby odpowiednio zregenerować siły. Absencja może być również spowodowana przez pracowników, którzy czują, że nie są w stanie poradzić sobie z poziomem stresu w swoim środowisku pracy – co skłania ich do pracy w domu, aby uniknąć stresu.
Co gorsza, wiele firm odrzuca te zdarzenia jako zwykłą nieodpowiedzialność i brak dyscypliny wśród pracowników, nieświadomych, że stresujące środowisko pracy może wpływać na wydajność.
Koszty prawne
Jeśli pracownik czuje, że firma nie zapewniła bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy podczas jego pobytu w organizacji, ma możliwość załatwienia sprawy, zwracając się o pomoc prawną. Bezpieczne środowisko pracy obejmuje miejsce pracy wolne od molestowania i znęcania się, zadowalające wytyczne dotyczące bezpieczeństwa (w miejscach pracy o dużym nakładzie pracy) oraz odpowiednie szkolenia dla pracowników.